Ajankohtaista | Yhdistys | Politiikka | Hallitus | Jäseneksi | Yhteystiedot | Kuvia | Linkit
Katso myös

> Keskustan Opiskelijaliitto

> Suomen Keskusta

 
  Kouluihin parempaa ja hauskempaa matematiikkaa

Suomalaisesta huippuosaamisesta ja -koulutuksesta ollaan tekemss huippuvientituotetta. Thn pyritn lhinn uudistamalla rahoitus- ja toimintamalleja yliopistoissa. Tm ei kuitenkaan riit. Huippuosaaminen vaatii huippukovan pohjan. Ja nykyisten koululaistemme matematiikan taidot eivt nyt siihen yltvn.

Muiden muassa TV 1:n ohjelma MOT toi asian esille 19. maaliskuuta 2007. Ohjelmassa kerrottiin suomalaisten hyvst menestyksest arkimatematiikan taitoja mittaavassa Pisa-tutkimuksessa, mutta mys luvattoman huonoihin kantimiin jneest oikean matematiikan osaamisesta. Suomalaisnuoria ei huijata alennusmyyntiprosenteissa, mutta yhtliden ratkaiseminen ja sen paljon kaivatun huippuosaamisen kannalta oleellinen muu abstrakti ajattelu on kouluissa jnyt tysin lapsipuolen asemaan.

Huippuja voidaan lyt vain, kun osaavaa perusmassaa on tarpeeksi paljon, siksi ensiarvoisen trke on list niiden lukiolaisten osuutta, jotka omasta halustaan valitsevat laajan oppimrn matematiikassa. Vain nin voidaan korkeakoulujen luonnontieteellisiin ja insinriohjelmiin taata riittvn laaja ja laadukas hakijamateriaali.

Tm ei kuitenkaan yksin riit, vaan mys vaatimustasoa on nostettava. Nykyn koulussa luvattoman vhll opetuksella ja oppimisella selvinneet nuoret tulevat lopulta puolitaitoisina ylioppilaina yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin, jotka ovat helisemss uusien opiskelijoiden puutteellisen osaamisen kanssa. Korkeakouluissa opettajille j kaksi vaihtoehtoa: joko kallisarvoista aikaa kytetn koulun jttmien aukkojen paikkaamiseen tai opiskelijat jtetn tekemn ty yksin. Ensimmisell menetelmll ei synny huippuosaamista ja jlkimminen taas on opiskelijoille turhauttavaa ja aiheuttaa turhia keskeyttmisi, kun ongelma olisi voitu jo alunperinkin vltt vaatimalla samoilta nuorilta pitkin kouluvuosina vaikka vain vhnkin nykyist enemmn joka vuosi.

Otaniemen Keskustaopiskelijoiden mielest matematiikan, analyyttisen ajattelun ja loogisen pttelyn oppimista ei pid jtt yksin korkeakoulujen harteille, vaan tarvitaan matemaattiseen ajatteluun kasvamista lpi koko peruskoulun ja lukion. Nuorten tulisi tottua siihen, ettei matematiikka ole kaavojen ulkoaopiskelua, vaan niiden johtamista, ymmrtmist sek soveltamista mielekkisiin, todellisiin ongelmiin, riittv mekaanisen laskemisen harjoittelua toki unohtamatta. Nin rakennetaan oikeaa motivaatiota mys ksitteellisesti vaativampien asioiden oppimiseen, kun matematiikka ei en nyttydy oppilaalle pelkkin mystisten kaavojen ulkolukusulkeisina, vaan mielekkn rakennelmana ja hydyllisen tyvlineen.

Otaniemen Keskustaopiskelijat huomauttavat mys, ett opettajien, ja erityisesti alaluokkien luokanopettajien, asenne matematiikkaan on rimmisen trkess asemassa. Pelottelemalla oppilaita, tyttj ja poikia, matematiikan vaikeudella voidaan helposti tappaa kaikki mielenkiinto ainetta kohtaan. Valitettavasti luokanopettajista merkittv osa on itse aikanaan pitnyt matematiikkaa korkeintaan vlttmttmn pahana. Kuitenkin pohjimmiltaan matematiikan maailma voi olla lapsille jnnittv lytretki todellisen maailman lainalaisuuksiin. Esimerkiksi vasta kertotaulunsa ja jakolaskunsa oppinut alaluokkalainen voi soveltaa taitojaan paitsi irtokarkkipussin kokonaishinnan selvittmiseen mys vaikkapa alkeellisen todennkisyyslaskuun, toki leikin varjolla.

Matematiikka on hauskaa, kunhan sen vain oikein ymmrt!

Listietoja:
psihteeri Tuomas Paasonen,
tpaasone@cc.hut.fi, 040 758 0476